OK’s investeringer i udvikling giver rekordresultat
OK havde et flot 2019 og kan præstere et rekordresultat, oplyser selskabet i en pressemeddelelse. Omsætningen i hele OK-koncernen for 2019 lyder på knap 9,9 milliarder kroner mod sidste års 9,7 milliarder kroner, og resultatet på 586 millioner kroner medfører en skattebetaling på 125 millioner kroner. OK’s medejere har i forbindelse med årets resultat fået en udlodning på cirka 200 millioner kroner, hvilket er den største udlodning i selskabets historie.
Det flotte resultat for 2019 er især et udtryk for, at moderselskabet har haft vækst på stort set alle forretningsområder. Resultatet er opnået i en markedssituation, der for samtlige markeder er præget af stærk konkurrence. På den baggrund er det meget tilfredsstillende, at OK oplever stigende kundeloyalitet på det danske marked, mener Jørgen Wisborg, CEO i OK og bestyrelsesformand i Kamstrup.
”I moderselskabet har vi i de senere år investeret meget i at digitalisere og forbedre kundeoplevelsen på vores mere end 670 tankstationer og 75 Truck Diesel stationer, til landbruget og øvrige erhvervskunder. Vi er eksperter i kundeservice i OK, men det er klart, at innovative abonnementsløsninger og digitale betalingsløsninger i høj grad har været med til at understøtte det hårde salgsarbejde,” siger Jørgen Wisborg og tilføjer:
”Udgangspunktet for vores digitaliseringsstrategi er, at det skal være nemt og bekvemt at være kunde i OK, og det lader til, at kunderne belønner os for vores strategi.”
På bilistområdet er det også værd at bemærke, at OK Plus, der tæller 69 butikker i tilknytning til tankstationer, har fået et flot resultat i et konkurrencepræget marked.
Den positive udvikling gælder på stort set alle forretningsområder. Også i vaskehalskæden, der tæller 185 vaskehaller, fortsætter væksten.
”Faktisk byggede vi 22 nye, svanemærkede vaskehaller alene i 2019 for at imødekomme behovet,” siger Jørgen Wisborg.
På området for opvarmning af boliger fordeler salget sig i højere grad på flere af de koncepter, som OK har lanceret i de senere år, herunder leasing og abonnementsløsninger.
”Vi har aldrig solgt så mange varmepumper før, og det er selvfølgelig et af de forretningsområder, som vi forventer os meget mere af i fremtiden. Når kunden beslutter sig for at skifte sit oliefyr, så skal vi stå klar med et miljøvenligt og effektivt alternativ,” siger Jørgen Wisborg.
OK er i dag det mest udbredte benzinmærke i Danmark og har i mere end 100 år leveret den energi, som danskerne har efterspurgt. Den grønne omstilling er i gang, og OK har allerede tankstationer med biogas, brint og el.
Ifølge Jørgen Wisborg arbejder OK med en strategi for e-mobilitet, som skal sikre en gradvis udrulning af elladestandere i de kommende år. Men det er vigtigt, at markederne og teknologierne kan konkurrere frit og levere den billigste transformering af det danske samfund, mener Jørgen Wisborg:
”Elbiler er en del af fremtidens mobilitet, og derfor ønsker vi naturligvis at være en aktiv spiller på markedet for opladning af elbiler. Men det er vigtigt at få konkurrenceudsat udrulningen af infrastrukturen til elladning, og at danskerne kommer til at kunne lade alle steder.”
Koncernens største datterselskab Kamstrup fastholdt sin omsætning på 2,4 milliarder kroner. Selskabet har afsluttet nogle store ordrer, og der bygges op til fremtiden med et højt investeringsniveau. Det afspejler sig i en forventet vækstpause.
EnergiData, endnu en af koncernens cleantech-virksomheder, har haft vækst og landede blandt andet en international aftale med en global tøj-koncern, der har givet ordrer i Danmark, Tyskland og Holland.
Det flotte resultat for 2019 er især et udtryk for, at moderselskabet har haft vækst på stort set alle forretningsområder. Resultatet er opnået i en markedssituation, der for samtlige markeder er præget af stærk konkurrence. På den baggrund er det meget tilfredsstillende, at OK oplever stigende kundeloyalitet på det danske marked, mener Jørgen Wisborg, CEO i OK og bestyrelsesformand i Kamstrup.
”I moderselskabet har vi i de senere år investeret meget i at digitalisere og forbedre kundeoplevelsen på vores mere end 670 tankstationer og 75 Truck Diesel stationer, til landbruget og øvrige erhvervskunder. Vi er eksperter i kundeservice i OK, men det er klart, at innovative abonnementsløsninger og digitale betalingsløsninger i høj grad har været med til at understøtte det hårde salgsarbejde,” siger Jørgen Wisborg og tilføjer:
”Udgangspunktet for vores digitaliseringsstrategi er, at det skal være nemt og bekvemt at være kunde i OK, og det lader til, at kunderne belønner os for vores strategi.”
På bilistområdet er det også værd at bemærke, at OK Plus, der tæller 69 butikker i tilknytning til tankstationer, har fået et flot resultat i et konkurrencepræget marked.
Den positive udvikling gælder på stort set alle forretningsområder. Også i vaskehalskæden, der tæller 185 vaskehaller, fortsætter væksten.
”Faktisk byggede vi 22 nye, svanemærkede vaskehaller alene i 2019 for at imødekomme behovet,” siger Jørgen Wisborg.
På området for opvarmning af boliger fordeler salget sig i højere grad på flere af de koncepter, som OK har lanceret i de senere år, herunder leasing og abonnementsløsninger.
”Vi har aldrig solgt så mange varmepumper før, og det er selvfølgelig et af de forretningsområder, som vi forventer os meget mere af i fremtiden. Når kunden beslutter sig for at skifte sit oliefyr, så skal vi stå klar med et miljøvenligt og effektivt alternativ,” siger Jørgen Wisborg.
OK er i dag det mest udbredte benzinmærke i Danmark og har i mere end 100 år leveret den energi, som danskerne har efterspurgt. Den grønne omstilling er i gang, og OK har allerede tankstationer med biogas, brint og el.
Ifølge Jørgen Wisborg arbejder OK med en strategi for e-mobilitet, som skal sikre en gradvis udrulning af elladestandere i de kommende år. Men det er vigtigt, at markederne og teknologierne kan konkurrere frit og levere den billigste transformering af det danske samfund, mener Jørgen Wisborg:
”Elbiler er en del af fremtidens mobilitet, og derfor ønsker vi naturligvis at være en aktiv spiller på markedet for opladning af elbiler. Men det er vigtigt at få konkurrenceudsat udrulningen af infrastrukturen til elladning, og at danskerne kommer til at kunne lade alle steder.”
Koncernens største datterselskab Kamstrup fastholdt sin omsætning på 2,4 milliarder kroner. Selskabet har afsluttet nogle store ordrer, og der bygges op til fremtiden med et højt investeringsniveau. Det afspejler sig i en forventet vækstpause.
EnergiData, endnu en af koncernens cleantech-virksomheder, har haft vækst og landede blandt andet en international aftale med en global tøj-koncern, der har givet ordrer i Danmark, Tyskland og Holland.