Danskerne overhaler andre europæere på grønne bilkøb
Danmark indregistrerede færre nye biler i 2021, end andre lande i Europa. Til gengæld bar vi førertrøjen i forhold til at omstille til en grønnere bilpark, fremgår det af nyhedsbrevet DI Business fra Dansk Industri.
Ifølge tal fra den europæiske sammenslutning af bilproducenter (ACEA) indregistrerede de europæiske lande samlet set 2,4 procent færre biler i 2021 i forhold til 2020. Og Danmark er blandt de lande, der med et fald på 6,5 procent oplevede den største nedgang i salget. Til gengæld havde danskerne mere mod på at investere i grønne biler end andre EU-lande.
– Bilsalget i 2021 gik i Danmark lidt mere tilbage i forhold til 2020, end i det øvrige EU. Det skyldes i høj grad danskernes store appetit på de grønne biler, som har en lidt længere leveringstid end de konventionelle biler. Vi ved fra salget i de tre første kvartaler i 2021, at Danmark er markant foran vores europæiske kolleger, når det drejer sig om at indregistrere grønne biler, og det er denne appetit på grønne biler, der får os til at tage et lidt større dyk i totalsalget, siger Thomas Møller Sørensen, direktør i Bilbranchen i DI, i nyhedsbrevet.
– I den forbindelse skal man ikke undervurdere betydningen af bilafgiftsaftalen fra 2020. Det er den aftale, der for alvor har sikret den danske efterspørgsel på grønne biler. Både ved at give forbrugerne tillid til, at de kan investere i de nye teknologier og ved at give importører og forhandlere tillid til, at de roligt kan bestille de grønne biler hjem, siger Thomas Møller Sørensen.
Samtidig viser en ny analyse af Financial Times, at den grønne bilbølge nu for alvor er skyllet ind over det europæiske kontinent. December 2021 var således den første måned nogensinde, hvor der blev solgt flere elbiler end dieselbiler – hhv. 176.000 stk. mod 160.000 stk.
– Det er glædeligt, at de nyeste tal understreger, at den udvikling, vi ser i bilsalget herhjemme, også ses mange andre steder i Europa. 2022 tegner på mange måder til at blive et godt år for den grønne omstilling, og her viser Bilbranchens egne analyser, at elbilsalget vil nå nye milepæle, siger Thomas Møller Sørensen.