Den rene elbil må vente
Toyota holder sig til hybrid
Mens mange af konkurrenterne kæmper om at bygge den ene langtrækkende elbil efter den anden, har verdens største bilfabrik, japanske Toyota, stadig ingen elbil på programmet men har netop nu fjerde generation af en selvladende Toyota Yaris på programmet, skriver branchebladet Motor-magasinet.
”Vi har fokus på miljøet, og der er stadig så store udfordringer, som skal overvindes, hvis man vil køre i en ren elbil, at vi ikke vil kunne sælge alle de biler, som er nødvendige, hvis det skal batte noget i det store miljøregnskab”, forklarer Takashi Uehara, chefingeniør med ansvar for tilblivelsen af den nye hybrid-drivline til den nye Yaris.
Han peger på de allerede kendte udfordringer: Opladningstid og rækkevidde. Elbiler er gode i nærmiljøet, men alsidige biler med stor anvendelighed skal ikke udstyres med store, tunge batterier. De er kostbare, pladsslugende og det meste af tiden også meningsløse, fordi de fleste bilister kører så lidt til dagligt. Og hvis man skal bruge det meste af energien på at transportere et tungt batteri, forsvinder fordelen hurtigt. Men også produktionsøkonomi og hensynet til verdens litiumreserver, som ingen reelt kender, spiller ind.
Store litiumbatterier er kostbare. I en Yaris hybrid er det kun nødvendigt med et litiumbatteri på under 1 kWh, så mange har råd til at købe bilen. Det betyder ifølge de japanske beregninger mere i det samlede billede, end hvis de solgte nogle få elektriske biler, som også skulle have økonomisk støtte for at blive prismæssigt attraktive.
(Kilde: Motor-magasinet)