
Diesel eller benzin?
Diesel forurener mindre end benzin
Dieselbiler kritiseres i den offentlige debat ofte for deres negative, sundhedsmæssige konsekvenser og skadelige effekter på miljøet. Den kritik er unuanceret, påpeger Interdan Bil A/S, som står for import og distribution bag blandt andre Peugeot, Citroën, DS (Citroën), Opel og Mitsubishi, skriver branchebladet Motor-magasinet.
Interdan har fået Teknologisk Institut til at udføre tests på en Peugeot 308 1,5 BlueHDi (diesel) og en Peugeot 308 1,2 Pure Tech (benzin). Det gennemsnitlige antal partikler i dieselbilens udstødningsgas blev målt til 8.287 p/ccm. Det svarer til kun 2.1 pct. af benzinbilens partikeludledning i udstødningsgassen, som blev målt til 389.554 p/ccm.
Dieselbilens partikeludledning var 35 pct. lavere end omgivelsesluften. Benzinbilens var til gengæld 26 gange højere. Begge bilers udledning af partikler ligger inden for Euro 6d-temp normen.
Interdan slår fast, at dieselmotoren er og bliver den mest effektive og miljøvenlige personbilsmotor, der findes, når kvælstofilterne er under kontrol. Det konkluderer man blandt andet hos Karlsruher Institut für Technologie (KIT). Og i en større tysk undersøgelse fra 2019 viser ADAC, den tyske pendant til FDM, at moderne dieselmotorer er renere end benzinbiler, når det gælder udledning af skadelige partikler.
Fakta i stedet for myter
Samme resultat som Teknologisk Institut er kommet til, ses i andre internationale undersøgelser. Derfor er det også nødvendigt, at debatten køres ind på det rigtige spor, hvor beslutninger baseres på fakta og ikke på myter, der undlader at skelne mellem gamle og nye dieselbiler”, siger Kenneth Hansen, administrerende direktør hos Interdan Bil A/S i pressemeddelelsen.
Teknologisk Institut vurderer i rapporten, at dieselbilens markant lavere udledning skyldes, at den er udstyret med et effektivt partikelfilter, mens benzinbilens højere udledning skyldes, at motoren har direkte indsprøjtning.
(Kilde: Motor-magasinet)