Drivkraft Danmark hilser konkurrencefokus velkomment
Det er positivt, at konkurrencemyndighederne endelig interesserer sig for det voksende marked for opladning af elbiler. Sådan lyder reaktionen fra Drivkraft Danmark til Konkurrencerådets analyse af konkurrencen på lademarkedet.
I en ny rapport beskriver Konkurrencerådet det danske lademarked som besværligt og uigennemskueligt for forbrugerne. I den forlængelse præsenteres 7 anbefalinger, som skal støtte etableringen af et velfungerende marked for opladning af elbiler med fair konkurrence.
– Det er bemærkelsesværdigt for os, at konkurrencemyndighederne ikke langt tidligere har set på konkurrencen på markedet for opladning af elbiler. Markedet var i mange år domineret af få aktører, og reglerne tilgodeså i høj grad bestemte ladeløsninger, som ikke nødvendigvis var til gavn for alle forbrugere. Det var ikke en situation, som vi kunne genkende fra brændstofmarkedet. I dag står vi heldigvis et helt andet sted med mange forskellige ladeoperatører og -produkter, som forbrugerne frit kan vælge imellem. Det er yderst positivt. Samtidig hilser vi det velkomment, at konkurrencemyndighederne ser på, om der er noget, som bør justeres, siger Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark.
Et område, der er kommet mere fokus på, er sikringen af lokal konkurrence:
– Konkurrence er godt. Både for forbrugerne og for virksomhederne. Derfor bakker vi som branche op om, at der skal mere fokus på at sikre lokal konkurrence – både i kommunerne og langs hovedvejene. For os er det vigtigt, at forbrugerne over hele landet får mange forskellige ladeprodukter at vælge imellem. Et andet område, der har været i fokus, er muligheden for at sammenligne priser på tværs af platforme. Betaling med betalingskort er blevet mere almindeligt, men ud over det findes der en række forskellige apps, der kan bruges til betaling. siger Jacob Stahl Otte og uddyber:
– Det er yderst positivt, at der i dag er så mange forskellige produkter at vælge imellem. Det gælder både selve ladeløsningerne og mulighederne for betaling. Med mange forskellige løsninger kan det dog også blive lidt uigennemskueligt for nogle forbrugere. Derfor er det vigtigt med dialog mellem os som ladebranche, myndigheder og forbrugerorganisationer om, hvordan man kan fremme gennemsigtigheden, samtidig med at vi må holde fast i, at den øgede konkurrence fremmer innovationen og giver forbrugerne mulighed for selv at vælge de løsninger, der passer dem bedst.
Foto: Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark.