Elbilernes markedsandel i EU er nu 10,9 procent
EU’s drivmiddelfordeling bevæger sig gradvist mod grønnere drivmidler. Januar 2024 bød på knap 29 procent flere elbiler end i samme måned året forinden, hvilket gav elbilerne en markedsandel på 10,9 procent. I Danmark lå andelen af elbiler i januar på 35 procent, og selvom den er betydeligt højere end andelen i EU, er den ikke så høj, som den kunne have været:
– Tallene fra januar viser tydeligt, at Danmarks elektriske forspring over EU-gennemsnittet er betydeligt reduceret, hvilket understreger, hvor afgørende det er, at afgifternes holdes i ro. Den grønne omstilling af bilparken kræver de rigtige politiske rammer, siger Mads Rørvig, adm. direktør i De Danske Bilimportører, i en pressemeddelelse.
EU’s bilsalg voksede i januar, og vejene blev mange nye elbiler rigere. Det danske bilsalg, som ellers plejer at holde fint trit med de øvrige EU-lande, kunne dog ikke følge med i januar.
Bilsalget i EU fra januar har fastholdt det positive momentum fra bilåret 2023, hvor salget endelig genvandt fodfæstet efter nogle hårde år i bilindustrien. Den første måned i 2024 bød på 851.689 nye personbiler, hvilket er 12 procent flere end i januar 2023.
– Det er godt at se, at den positive salgsudvikling fra 2023 lader til at fortsætte ind i det nye år. Samtidig fortæller den generelle positive udvikling for januar måned i EU, at det danske salg, som var præget af tilbagegang, med storsandsynlighed var påvirket af det lavere bundfradrag i registreringsafgiften, som steg igen d. 1. februar. Danskerne er enormt følsomme for pris og ændringer i afgift, som vi også ser et eksempel på her, siger Mads Rørvig.
Kilde: De Danske Bilimportører.