Flot resultat på trods af Covid-19
Efter et regnskabsår i corona pandemiens tegn, leverer Circle K Danmark et stærkere resultat end forventet. Det gode resultat på 461 millioner efter skat skyldes vækst i Circle K’s butikker samt en god udvikling på tværs af forretningen, fremgår det af en pressemeddelelse fra selskabet.
Covid-19 skabte en enorm usikkerhed og et turbulent år for Circle K Danmark. Det skyldes ikke mindst et regnskabsår, der løber fra maj 2020 til april 2021, og dermed blev Circle K ramt af pandemien i hele perioden.
I starten af regnskabsåret tegnede der sig et dystert billede, efter vejtransporten i Danmark blev halveret under den første Covid-19 nedlukning. Det mindskede kundestrømmen og førte til en kortvarig hjemsendelse af 400 medarbejdere i løbet af foråret 2020. Det dystre billede vendte dog i løbet af sommeren, hvor mange danskere holdt ferie hjemme i Danmark, og denne positive udvikling fortsatte året ud. Derfor valgte Circle K ikke at søge om lønkompensation for de 400 hjemsendte medarbejdere.
De gode resultater i butikken skyldes blandt andet ændrede købsvaner på grund af lukkede restauranter og barer, ligesom den lukkede grænsehandel også havde en positiv effekt. Desuden har flere års investeringer i nye butikskoncepter, med fokus på frisk mad og god kaffe, også spillet en rolle i det flotte resultat.
Brændstofforretningen endte også bedre end forventet, selvom volumen ikke er på niveau med sidste år. Dette skyldes bl.a. at de lave trafiktal vendte over sommeren, samtidig med at virksomheden oplevede en forbedret indtjening. Desuden øgede de stigende råoliepriser, hen over året, virksomhedens lagerværdi.
Ifølge Circle K Danmarks Adm. Direktør Mette Uglebjerg spiller de ekstraordinære omstændigheder en stor rolle for virksomhedens gode regnskab, men hun fremhæver samtidig medarbejdernes indstilling som afgørende:
”Det har været et turbulent og hårdt år for mange, men trods nedlukning og restriktioner kan vi alligevel præsentere et flot resultat. Det kan tilskrives flere ting, men ikke mindst vores gode holdånd og dedikerede medarbejdere, der har gjort en stor forskel, og trods pandemien holdt butikkerne åbne og serviceret vores kunder”, siger hun.