Grøn omstilling
Grønne drivmidler
må godt koste ekstra
I 2030 vil to af tre biler, der kører på de danske veje, stadig køre på benzin eller diesel. Alle tænkelige løsninger skal tages i brug, for at disse biler kører grønnere, og det vil bilisterne godt betale ekstra for.
Der er i vid udstrækning opbakning til en grøn omstilling af transportsektoren, selv om det koster på pengepungen. Det viser en analyse, som Analysehuset Norstat har udarbejdet på vegne af Drivkraft Danmark blandt et repræsentativt udsnit af den danske befolkning.
”Vi kan se i vores analyse, at danskerne er villige til at betale mere for deres benzin og diesel, hvis den er grøn. Og det er vigtigt, for det kommer til at koste en smule ekstra at køre grønt i fremtiden”, siger Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark.
79 procent af danskerne mener, at det er vigtigt eller meget vigtigt, at Danmark tager alle tænkelige løsninger til en grønnere transport i brug. Indtil udskiftningen til elbiler er gennemført, mener 70 procent også, at der skal arbejdes for, at de benzin- og dieselbiler, der allerede kører på vejene, bør køre grønnere. Og 65 procent støtter øget regulering og krav til anvendelsen af de mere klimavenlige brændstoftyper.
Drivkraft Danmark har netop lanceret en plan for en grøn omstilling af den del af transportsektoren, der er vanskelig at elektrificere. Et afgørende element er, at man ændrer fokus fra iblandingskrav til fortrængningskrav:
”I stedet for ukritisk at blande en procentdel biobrændstof i tanken, foreslår vi, at man ser på klimaeffekten af det, vi blander i benzinen. Vi skal skifte fra at stille krav om iblanding til at stille krav om, hvad det, vi blander i, fortrænger af CO2. Det er helt afgørende, at vi også har en plan for de 2 mio. benzin- og dieselbiler, der i 2030 kører på de danske veje. Her er biobrændstoffer, flydende el, brint og biogas, der kan bruges i en forbrændingsmotor, klart en del af løsningen”, siger Jacob Stahl Otte.
Det er dyrere at køre grønt. Beregninger fra Drivkraft Danmark viser, at øgede fortrængningskrav vil medføre en prisstigning på cirka 20 øre pr. liter benzin eller diesel. Den pris er danskerne villige til at betale, viser undersøgelsen. 33 procent af danskerne er klar til at betale mere end 50 øre ekstra pr. liter for mere klimavenlig benzin og 53 procent er klar til at betale over 10 øre mere pr. liter.