Ny grøn test: Dieselbil er lige så ren som elbil
En ny Green NCAP-test viser, at både diesel- og benzinbiler næsten ingen skadelige stoffer udleder. Testens grønneste bil er dog en elbil, der som den eneste opnår de maksimale fem Green NCAP-stjerner.
Ny Green NCAP-test
Købere af dieselbiler kan starte bilen med lidt grønnere samvittighed. I hvert fald hvis de køber de nyeste af slagsen. Det viser anden test fra det nye europæiske Green NCAP-program, der guider forbrugerne til de mest miljø- og klimavenlige biler. Det skriver FDM i en udsendt pressemeddelelse.
Fem biler var med i puljen denne gang, og som i den første Green NCAP-test var det igen en elbil, der klarede sig bedst. 2. generation af Nissan Leaf fik således fem grønne stjerner, og ikke overraskende scorer den de maksimale 10 point i den del af testen, der omhandler udledningen af skadelige stoffer, det såkaldte ’Clean Air Index’.
Mere bemærkelsesværdigt er det, at en dieselbil som Mercedes-Benz C-klasse (220D 4Matic) opnår samme resultat. Den scorer således også 10 i testens Clear Air Index, mens testens anden dieselbil, Renault Scenic (Blue DCI 150), opnår 8,6 ud af 10 mulige point. Til gengæld kniber det lidt mere, når det gælder de to dieselbilers CO2-udslip, og derfor lander de begge på samlet tre Green NCAP-stjerner.
– Der er god grund til at være kritisk over for ældre dieselbilers miljøegenskaber, som i den grad hører fortiden til. Men som Green NCAP’s test og andre uvildige test på det seneste har vist, har producenterne fået bugt med udledningen af skadelige stoffer, der nu er tæt på nul. Det er naturligvis positivt, siger FDMs biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen, der dermed ikke ser grund til at dømme den moderne dieselbil ude her og nu.
Også puljens enlige benzinbil, Opel Corsa, med den lille 1.0-motor, klarer testens Clean Air Index-del med bravur. Den lander på samlet fire Green NCAP-stjerner, testens næstbedste resultat.
– Men ser man på bilernes udledning og energieffektivitet, er der ingen tvivl om, at elbiler i dag er det grønneste valg. Bilers samlede miljø- og klimaaftryk over tid er dog et mere kompliceret regnestykke end som så. Derfor arbejder Green NCAP på at udvide testen, så forbrugerne kan få et klart billede af hele den enkelte bils samlede miljøaftryk fra vugge til grav. Det vil give forbrugerne et mere retvisende billede, når de står ude hos forhandlerne, siger Søren W. Rasmussen.