
Imødekommende ministersvar
Detailhandelen skal ikke have unødige omkostninger i forbindelse med regeringens planer om stramninger, som skal begrænse rygning – især blandt børn og unge. Det pointerer skatteminister Morten Bødskov i et svar på en skrivelse, som BFR sammen med Nærbutikkernes Landsforening (NBL) og butikskæden Nærkøb A/S har sendt til Skatteministeriet.
Regeringens foreslår i stedet, at der indføres standardiserede cigaretpakker, hvor producentnavn og produktnavn fremgår. Men butikkerne skal ikke pålægges at anvende én specifik metode til at skjule tobaksvarerne for potentielle købere.
I skrivelsen til Skatteministeriet og i BFR’s brancheblad, Benzin & Kiosk, fremhæver direktør Helge Busk det positive i, at færre tilskyndes til overhovedet at begynde at ryge. Rygerne skal i stedet gennem oplysning motiveres til at sænke forbruget eller stoppe helt af hensyn til eget helbred.
Et af de oprindelige forslag var standardiserede cigaretpakker og et krav om, at tobaksvarer skal være skjulte i butikkerne. Især det sidste vil medføre en unødig udgift og spild af butiksindretning, der kan medføre store udgifter for de mindre butikker og yderligere butiksdød i kiosksektoren, som ofte er ene om at servicere lokalsamfundet. Det vil ikke mindst gå ud over svage og ældre borgere, som ikke altid er så mobile. Mange af dem føler en vis tryghed ved at handle deres ugeblade, konfekture og tobaksvarer, hvor de er vant til at komme.
Regeringens hensigt er nu, at producentnavn og produktnavn skal fremgå af cigaretpakken ved indførelse af standardiserede cigaretpakker.
Seneste kommentarer